سینما دنیایی جادویی است که ما را در وهم و خیالات متنوعی غرق میکند. در سینما، تماشاگر، درگیر ماجرای قهرمان قصه میشود و پا به پای او تا باز شدن گره درام پیش میرود.
بدلکاری به طور حرفهای با مرحوم «پیمان ابدی» آغاز شد اما با شاگردانی که وارد این عرصه کرد راهش ادامه پیدا کرد و یاد و خاطرهاش برای بسیاری از سینماگران زنده است.
پیمان ابدی که سالها در کشور آلمان به عنوان بدلکار شناخته میشد و در بسیاری از فیلمها و سریالهای خارجی به عنوان یک بدلکار حرفهای فعالیت میکرد سال 1385 به ایران آمد و اقدام به تشکیل گروهی کرد تا به علاقمندان حرفه بدلکاری به صورت اصولی تکنیکهای این حرفه را بیاموزد و واحد اکشن را در ایران بنیانگذاری کرده است.
پیمان ابدی کار اصلیاش طراحی و اجرای بدل کاری بوده است و در کشور آلمان قهرمان شیرجه بود. او توانسته بود در رشته شیرجه مدالهای زیادی کسب کند. به همین خاطر شرکتAction concept (یکی از 4 تیم برتر اکشن جهان) به او درخواست همکاری داد و وقتی وارد شرکت شد به طور کلی فعالیت خودش را شروع کرد و در بسیاری از فیلمهای آلمانی و غیر آلمانی مشغول فعالیت شد و کارهای طراحی و اجرا و همچنین سرپرستی گروه را بر عهده داشت و با کوله باری از تجربه به ایران آمد و آن را در اختیار گروههای مختلف قرار داده است.
پیمان ابدی خیلی زود از عرصه بدل کاری کنار رفت. با این حال بعد از او گروههایی به یادش تشکیل شد و همچنان در نقاط مختلف ایران در پروژههای سینمایی فعالیت میکنند و با توجه به مشکلاتی که با تهیه کنندگان و سرمایه گذاران دارند همچنان به فعالیت خود ادامه میدهند.
ساناز نوروز زاده همسر مرحوم ابدی نیز بعد از فوت پیمان ابدی در سمت «مدیر و طراح اکشن» به همراه گروه ویژهاش و همچنین بانوان موتور کراس در فیلم شهر اسفنجی به تهیه کنندگی رضا آشتیانی و کارگردانی قاسم آذینی صحنههای اکشن فیلم را خلق کردند و نام خود را به عنوان اولین زن ایرانی تاریخ سینما در زمینه «مدیریت و طراحی صحنههای اکشن» ثبت کرد.
با تماشای این صحنه ها این سوال در ذهن بیننده شکل میگیرد که این صحنه ها چگونه در فیلم گنجانده می شوند و چطور تحقق می یابند، چون قطعا هیچ بازیگری خودش را آتش نمی زند و بدلکاری حرفهای در سینماست که این اعمال را انجام میدهد و بدلکار شخصی است که بدل بازیگر شده و بازی در صحنههای خطرناک فیلم را بر عهده میگیرد.
در واقع بدلکار به کسی گفته میشود که کارهای نمایشی خطرناکی را در فیلم ها و نماهنگ ها به جای هنرپیشه اصلی انجام میدهد و خود را به جای او جا می زند.
حرفه بدلکاری، شغل آسانی نیست و هرکسی توانایی انجام آن را ندارد. قبل از به وجود آمدن جلوههای ویژه رایانهای راهی بجز استفاده از افراد واقعی برای فیلمبرداری صحنههای خطرناک نبود، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و همین طور جلوههای ویژه رایانه ای، کار کردن در این زمینه کم خطرتر شده و خطرهای کمتری جان بدلکار را تهدید میکند.
شخصی که علاقهمند به کار در زمینه بدلکاری است؛ پیش از هر چیزی باید از روحیه جستجوگر، متهور و نترس برخوردار باشد. او باید اهل ریسک باشد؛ چرا که این حرفه در واقع نوعی بازی کردن با جان است و هنگام انجام حرکات بدلکاری هر اتفاقی ممکن است، برای شخص بیفتد.
بدلکاری علمی است که باید آموخته شود و نمی توان بی پروا و بی مهابا به انجام حرکات آن پرداخت. بدلکاران در سینما دیده نمیشوند و بدلکار تنها به دلیل لذتی که از منتشر شدن هورمون آدرنالین می برد، به انجام این کار میپردازد.
در نتیجه بدلکار شدن تنها با عشق ممکن است و بی آن امکان پذیر نیست. بدلکاری در سینما جزو مهجورترین رشتههاست.
شاید بهترین راه برای بدلکار شدن، شرکت در کلاسهای بدلکاری باشد، تا شخص هرچه بهتر و بیشتر با این حرفه و خطرهای احتمالی آشنا شود و خود را برای مقابله با آنان مهیا و مجهز سازد. البته داشتن آمادگی بدنی و جسمی سالم نیز برای بدلکار شدن از ضروریات است.
اگر چه ورزش کردن به حفظ سلامتی و افزایش قوای بدنی کمک می کند اما از نگاهی دیگر با انجام ورزشهای منظم و بالا بردن تمرکز و قوای جسمی می توان اقدام به فعالیتهایی کرد که شاید در نگاه اول در نظر هر بیننده ای غیرممکن به نظر آید.
شوق پرواز و بودن در ارتفاع و تماشای زمین از بالا از جمله آرزوهای همه افراد است که گویا چندان هم دور از دسترس نیست و تنها داشتن اعتماد به نفس و تمرین و ممارست آن را دست یافتنی می کند.
دیدن صحنه های تعقیب و گریز و انجام حرکات نمایشی و بدلکاری پرهیجان تنها مخصوص فیلمهای پلیسی و اکشن خارجی نیست.
امروز گروههای بدلکار حرفه ای و هنرمندان هنرهای رزمی نمایشی زیادی در جای جای کشور فعالیت می کنند که شاید به دلیل گمنامی این افراد و نیز ناشناخته بودن هنرهای آنان این افراد و حرفه تخصصیشان ناشناخته مانده است.