دیجی کالا سایتی نام آشنا در زمینه فروش اینترنتی انواع محصولات است. مخاطبین این وب سایت می توانند از هر نقطه دنیا به این وب سایت دسترسی پیدا کرده است ، در میان طیف وسیعی از محصولات با برندها، امکانات و قیمت های متفاوت، به دنبال محصول مورد نظر خود بگردند و به روش های گوناگون، هزینه آن را بپردازند.
دیجیکالا از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را شروع کرده و امروز بزرگترین و ارزشمندترین کسبوکار اینترنتی ایران است و هماکنون پس از 11 سال بزرگترین مرکز پردازش سفارش (Fulfillment Center) را در خاورمیانه در اختیار دارد که ظرفیت ثبت سفارش این شرکت را به 300 هزار کالا در روز افزایش داده است.
سهولت انتخاب محصول و خرید از سایت دیجی کالا و اعتباری که این وب سایت در طی سالیان گذشته به سبب کیفیت بالای خدمات و تحویل سفارش ها کسب کرده است، مشتریان دائمی برای این وب سایت به ارمغان آورده و روز به روز بر تعداد خریداران و مراجعین به دی جی کالا افزایش می یابد. به گونه ای که تعداد بازدید کنندگان این سایت، روزانه حدود 500 هزار مورد برآورد می شود. بر اساس گزارش سعید محمدی (از بنیان گذاران شناخته شده دیجی کالا) در دوازدهمین همایش مدیریت کسب و کارهای هوشمند، به طور متوسط، در هر روز 2000 سفارش در سایت دیجی کالا ثبت می شود که میانگین مبلغ هر سفارش 600هزار تومان می باشد. بنابراین می توان درآمد متوسط روزانه سایت دیجی کالا را مبلغی حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان تخمین زد! همچنین سایت دیجی کالا در کشور ایران، پس از وب سایت گوگل رتبه سوم الکسا را از آن خود نموده است.
با توجه به درآمد قابل توجه این سایت و رتبه بی نظیر آن، بررسی تاریخچه و چگونگی رشد این سایت، به خصوص برای سایر کسب و کارهای مشابه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.
تاریخچه راه اندازی دیجی کالا
دو برادر به نام های حمید و سعید محمدی در سال 1383 تصمیم به راه اندازی یک وب سایت فروش محصولات گرفتند. آنان حدود دو سال بعد، در سال 1385 موفق شدند ایده خود را به مرحله انجام برسانند و از این سال بود که سایت اولیه دیجی کالا که بسیار کوچکتر و محدودتر از نسحه کنونی آن است، شروع به فعالیت نمود.
در حقیقت دیجی کالا در سال 85، یک استارت آپ کوچک بود که تنها 5 کارمند آن را اداره می کردند. دیجی کالایی که این روزها همه با آن آشنا هستند، تقریبا همه نوع محصول، از زیور آلات گرفته تا لپ تاپ را به فروش می رساند. اما دیجی کالای اولیه تنها تعداد محدودی کالا شامل پرینتر و قطعات کامپیوتر را به فروش می رساند. به گفته برادران محمدی، در ابتدای راه اندازی سایت دیجی کالا، آنان روزانه حدود 14 ساعت از زمان خود را صرف امور مربوط به این سایت می کردند.
این چنین بود که سایت دیجی کالا با فعالیت گسترده در جهت جلب رضایت مشتری و افزایش انواع کالاهای موجود برای فروش، رفته رفته به سایتی بزرگ و قدرتمند تبدیل شد. این سایت در سال 1393، یعنی تنها 8 سال پس از راه اندازی، به حدی گسترش پیدا کرد که تعداد کارمندانش به 700 نفر رسید.
امروزه سایت دیجی کالا حرف اول را در دنیای فروش اینترنتی می زند و با وجود آنکه بسیاری دیگر از وب سایت های مشابه و به تقلید از آن در ایران فعالیت می کنند، سایت دیجی کالا بیش تر از 85 درصد از بازار خرده فروشی کشور را در دست دارد. این سایت که در حدود 12 سال پیش فعالیت خود را با تنها 5 نفر پرسنل آغاز نمود، امروزه بیش از 1000 نفر کارمند در بخش های برنامه نویسی، فروش، خدمات مشتریان و… داشته و روز به روز در حال گسترده تر شدن و قوی تر شدن است. به نحوی که در شهرهای مختلف ایران، دارای 16 نمایندگی برای خدمت رسانی به خریداران است و اخیرا دارای دو زیر مجموعه به نام های دیجی استایل (فروشگاه اینترنتی اختصاصی لباس) و فیدیبو (مخصوص خرید و مطالعه انواع کتاب ها) شده است.
استراتژی کلی دیجی کالا
قبل از هر چیز بهتر است نگاهی کلی به رویکرد تجاری دیجی کالا داشته باشیم. برای این منظور پیشنهاد میکنم به سراغ مصاحبه سایت Forbes با این دو برادر برویم. در بخشی از این مصاحبه، رویکرد کلی سایت دیجیکالا به خوبی بیان شده است:
هدف ما داشتن یک وبسایت با اطلاعات وسیع و نقدهای کامل از محصولات الکترونیکی، و در کنار آن، ارائه یک تجربه خرید خوب به مشتری بود. ایده این بود که ترکیبی از سایتهای CNET و Amazon داشته باشیم. فکر میکردیم لازم است هر دو مدل تجاری در دیجیکالا پیاده شود، چون که هر دو از مشکلات جدی ایرانیها محسوب میشدند.
هلدینگ دیجیکالا
دیجیکالا در سال ۹۵ دو فروشگاه آنلاین «دیجیاستایل» و «فیدیبو» را به پورتفولیوی خود اضافه کرده است. با توجه به تجربهی متفاوت خرید کالا در زمینه مد و پوشاک، دیجیکالا تصمیم به جدا کردن این بخش از دیگر گروههای محصولی گرفت تا با راهاندازی یک فروشگاه مستقل، بستر مناسبی برای خرید آنلاین پوشاک فراهم کند. به همین منظور دیجیاستایل با تمرکز بر صنعت مد و پوشاک و ارائهی تجربهی کاربری مختص این بخش، راهاندازی شد. دیجیکالا برای ورود به عرصهی فروش محتوای الکترونیکی و صوتی با هدف تسهیل دسترسی به کتابهای مختلف برای اهالی فرهنگ و همچنین ترویج فرهنگ کتابخوانی، در یکی از استارتآپهای فعال فروش کتاب الکترونیکی، فیدیبو، سرمایهگذاری کرد. این شرکت با تزریق امکانات خود به فیدیبو و فراهم کردن زیرساختها، در حال توسعه و تبدیل آن به مرجعی برای خرید و مطالعهی کتابهای الکترونیکی است.
CMS و زبان برنامه نویسی
سایت دیجی کالا دارای CMS اختصاصی است و در ابتدا با زبان برنامه نویسی ASP.Net نوشته شده است. البته در طول سال ها براساس نیازهای مشتریان و همچنین به منظور افزایش امنیت، تغییراتی در آن ایجاد شده است. اما به تازگی شنیده می شود که برادران محمدی یک گروه برنامه نویسی خبره غیر ایرانی را برای تغییر زبان برنامه نویسی سایت دیجی کالا به Php استخدام نموده اند تا امنیت و امکانات سایت خود را بیش از پیش بهبود ببخشند.
محصولات و دسته بندی در سایت دیجی کالا
اگر سری به سایت دیجی کالا بزنید، متوجه خواهید شد که در این سایت تقریبا همه چیز، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد به فروش می رسد. بنابراین برای سهولت در پیدا کردن محصول مورد نظر، کادر جستجوی بزرگی در بالای سایت قرار دارد. همچنین می توانید کالای مورد نظر خود را در یکی از دسته بندی های سایت پیدا کنید. دسته بندی های سایت دیجی کالا به 8 گروه کلی با نام های 1-کالای دیجیتال، 2-مد و پوشاک، 3-خانه، آشپزخانه و ابزار، 4-آرایشی و بهداشتی، 5-کتاب، فرهنگ و هنر، 6-ورزش و سفر، 7-مادر و کودک و 8-وسایل نقلیه و صنعتی، تقسیم می شود که هریک از آن ها دارای تعدادی زیر مجموعه می باشند. همچنین بخش دیگری به نام پیشنهادهای شگفت انگیز در دسته بندی سایت دیجی کالا مشاهده می شود که به تمامی گروه های محصولاتی که شامل تخفیف شده اند، اخصاص دارد.
نکته دیگری که در خصوص دسته بندی محصولات سایت دیجی کالا وجود دارد، امکان فیلتر کردن یا تغییر چیدمان محصولات است. برای مثال، هنگامی که به دنبال یک گوشی تلفن همراه می گردید، می توانید چیدمان صفحه را بر اساس پر طرفدار بودن و قیمت (از زیاد به کم یا کم به زیاد) تغییر دهید. همچنین می توانید انتخاب کنید که سایت، محصولات ناموجود را برایتان به نمایش در نیاورد، یا اینکه تنها تولیدات برند یا برندهای خاصی نمایش داده شود.
مزایا و ویژگی های سایت دیجی کالا
یکی از مهم ترین علل محبوبیت سایت دیجی کالا، ویژگی ها و مزایای فراوان آن هنگام خرید کالا یا نحوه تحویل گرفتن و پرداخت هزینه آن است.
توضیحات محصول
همانطور که پیش تر توضیح داده شد، به منظور انتخاب یک محصول می توان از انواع فیلترها برای جستجوی محصول استفاده کرد. اما هنگامی که چندین محصول مناسب تولید شده توسط کمپانی های متعدد پیدا شد، چگونه باید برای خرید آن تصمیم گرفت؟ ویژگی سایت دیجی کالا که تا سال ها فقط مختص همین وب سایت بود، تحلیل کامل، دقیق و علمی هر محصول توسط افراد متخصص و مطلع است که به خریدار در انتخاب کالا کمک می کند و علاوه بر آن هر محصول بخش نظرات و امتیاز دهی دارد تا سایر کسانی که محصول مورد نظر را خریداری نموده اند، تجربه های مثبت و منفی خود را در استفاده از محصول مورد نظر، به صورت دسته بندی شده در اختیار دیگران قرار دهند.
قیمت ها
قیمت محصولات در سایت دیجی کالا معمولا منطقی و حتی کمی ارزان تر از محصولات موجود در بازار است.
نحوه پرداخت
دومین مزیت سایت دیجی کالا، تنوع در نحوه پرداخت هزینه کالای خریداری شده است. اولین شیوه پرداخت که در اغلب فروشگاه های اینترنتی رواج دارد، پرداخت از طریق اینترنت است. سایت دیجی کالا به منظور تشویق افرادی که تسویه حساب خود را به صورت آنلاین انجام می دهند، سفارش این افراد را در اولویت قرار می دهد. همچنین هزینه سفارش هایی که مبلغ آن ها بیش از 3 میلیون تومان است باید به صورت اینترنتی پرداخت شود.
دومین روش پرداخت در سایت دیجی کالا برای افرادی است که به هر دلیلی تمایل به پرداخت هزینه، پس از دریافت محصول را دارند. این افراد می توانند مبلغ مورد نظر را به صورت نقدی و در هنگام تحویل کالا درب منزل بپردازند یا در صورتی که پول نقد در منزل ندارند، از کارتخوان سیاری که همراه مامور تحویل سفارش وجود دارد، استفاده نمایند.
ارسال رایگان
سایت دیجی کالا مانند بسیاری دیگر از فروشگاه های اینترنتی مشابه، مبلغی برای تحویل کالا درب منزل دریافت می کند. مقدار این مبلغ برای خریدهای کمتر از 100 هزار تومان 5000 تومان و در صورت ارسال سفارش با پست اکسپرس (به درخواست مشتری) این مبلغ حداقل 8000 تومان خواهد بود. اما نکته مهم این است که سایت دیجی کالا برای سفارش های بالای 100 هزار تومان، که خیل وسیعی از سفارشات را شامل می شود، هیچ هزینه ارسالی دریافت نمی کند و کالا یا کالاهای سفارشی را به صورت رایگان ارسال (به روش عادی یا با پست اکسپرس) می نماید.
بازگرداندن کالای خریداری شده
با توجه به اینکه سایت دیجی کالا برای تعداد بسیار زیادی از محصولات خود ضمانت بازگرداندن کالا ارائه می دهد، مشتریان تا 7 روز مهلت دارند سفارش خود را تست کرده در صورت مخدوش بودن کالای دریافتی، طبق شرایطی که در بخش رویه های بازگرداندن کالا در سایت دیجی کالا درج شده است، آن را پس فرستاده و پول خود را پس بگیرند.
7روز ضمانت تعویض کالا
ویژگی های یاد شده مربوط به انتخاب و خرید محصول بود. اما سایت دیجی کالا ویژگی خاص دیگری نیز دارد که کمتر در وب سایت های ایرانی دیده می شود. دربخشی از سایت دیجی کالا، محصولاتی بر اساس جستجوهای انجام شده توسط افراد، نمایش داده می شود. این محصولات با توجه به اینکه هر شخص بیشتر چه کالایی را جستجو کرده و این کالاها چه ویژگی هایی دارند، برای هر شخص متفاوت هستند.
سایت های مشابه
از آنجایی که سایت دیجی کالا بسیار موفق است، عجیب نیست که وب سایت های دیگری مشابه با آن راه اندازی شده باشد. نام برخی از فروشگاه های اینترنتی مشابه با دیجی کالا که پیش یا پس از راه اندازی آن طراحی شده اند، به شرح زیر است:
سایت بامیلو یکی از مشهورترین فروشگاه های اینترنتی، پس از دیجی کالا است. سایت گلد تگ نیز نمونه دیگری از فروشگاه های اینترنتی است که با قیمت های بسیار پایین و تخفیف های ویژه روز به روز بر تعداد مشتریان خود می افزاید. زنبیل سومین فروشگاه اینترنتی مشابه با دیجی کالا می باشد. کیمیا آنلاین یک فروشگاه اینترنتی مربوط به محصولات کامپیوتری و دیجیتالی بوده و تهران کالا بیشتر به فروش آنلاین لوازم خانگی می پردازد. فروشگاه اینترنتی چاره نیز بر تنوع محصولات تاکید فراوان دارد.