معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ارزیابی امتحانات پایان سال تحصیلی و ارزیابی دانش آموزان دوره ابتدایی با محوریت معلم انجام میشود.
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص جزئیات امتحانات پایان سال و ارزیابی دانشآموزان ابتدایی، افزود: برای دانش آموزان ابتدایی طبق دستورالعمل تهیه شده و جلسات شورای عالی آموزش و پرورش، ارزیابی معلم مدنظر است که به شیوه کیفی و توصیفی انجام میشود همچنین امتحانات هماهنگ پایه ششم که به صورت منطقهای برگزار میشد، امسال حذف شده است.
وی با اشاره به اینکه در پایههای ابتدایی بعد از آنکه محتوای کتابهای درسی پایان و کار آموزش به اتمام رسید، ارزیابی دانشآموزان با محوریت معلم انجام میشود. اظهار داشت: بنابراین خانوادهها نباید نگران باشند، چون پیشبینی شده با توجه به اهمیت مهارتهای پایه خواندن، نوشتن و حساب کردن به ویژه در پایههای اول در صورت لزوم، برنامه جبرانی برای این دسته از دانش آموزان در نظر گرفته شود و در شروع سال تحصیلی آینده معلمان ارزیابی آن را انجام خواهند داد تا دانشآموزان مهارتهای پایه را کسب کرده و به پایه بالاتر بروند، اطمینان از یادگیری صحیح مهارتهای پایه جزو برنامههای آموزش و پرورش است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص مشکلات شبکه «شاد» نیز این طور توضیح داد که آموزش و پرورش قبل از راه اندازی شاد با توجه به مأموریتهای ذاتی برای تداوم جریان آموزش اقدامات مختلفی را انجام داده بود و یکی از اقدامات در سطح ملی همکاری با صدا و سیما و تولید برنامههای آموزش تلویزیونی بود.
مبنای امتحانات پایان سال ، میزانی از کتابهای درسی است که تدریس شده است
کمرهای درباره چرایی تأکید وزیر آموزش و پرورش برای به پایان رساندن کامل کتابهای درسی گفت: آنچه وزیر آموزش و پرورش بر آن اصرار دارد استمرار آموزش تا پایان محتوای کتابهای درسی است نه ارزیابی و آزمون! برای امتحانات بر اساس آموزشی که برای معلمان مسجل شده است و آن را انجام دادهاند، اقدام خواهد شد، هنوز در حال آموزش هستیم و نمیتوانیم درباره حجم آموزشی صحبت کنیم اما باید به کفی که یقین حاصل کنیم تمام دانشآموزان آن محتوا را دریافت کردهاند، توافق کنیم.
برنامههای جبرانی برای حساب، نوشتن و خواندن دانشآموزان ابتدایی
وی افزود: در پایههای ابتدایی بعد از آنکه محتوای کتابهای درسی پایان و کار آموزش به اتمام رسید، ارزیابی دانشآموزان ابتدایی با محوریت معلم انجام میشود. خانوادهها نگران نباشند پیشبینی شده با توجه به اهمیت مهارتهای پایه خواندن، نوشتن و حساب کردن به ویژه در پایههای اول اگر لازم باشد برنامه جبرانی برای این دسته از دانش آموزان در نظر گرفته شود و در شروع سال تحصیلی آینده معلمان زحمت بکشند و ارزیابی انجام خواهد شد تا دانشآموزان مهارتهای پایه را کسب کنند و به پایه بالاتر بروند، اطمینان از یادگیری صحیح مهارتهای پایه جزو برنامههای آموزش و پرورش است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره مشکلات شاد عنوان کرد: آموزش و پرورش قبل از راه اندازی شاد با توجه به ماموریتهای ذاتی برای تداوم جریان آموزش اقدامات مختلفی را انجام داده بود و یکی از اقدامات در سطح ملی همکاری با صدا و سیما و تولید برنامههای آموزش تلویزیونی بود. در مناطق روستایی و عشایری که امکان دسترسی به فناوریها وجود نداشت درس نامههایی توسط راهبران آموزشی تهیه و به درب منزل دانشآموزان برده شد همچنین روسای مناطق موظف بودند اطمینان پیدا کنند تمام دانشآموزان به آموزش دسترسی پیدا کردهاند.
چرا شاد راه اندازی شد؟!
حکیم زاده متذکر شد:برنامههای آموزش تلویزیونی همچنان ادامه دارد اما لزوم داشتن یک برنامه هماهنگ و منسجم که امکان نظارت را فراهم کند و منبع خوب محتوا را در اختیار دانشآموز، معلم و خانواده قرار دهد که مورد تایید آموزش و پرورش باشد ایجاب میکرد حتماً یک اپلیکیشن با کاربرد آموزشی و محیط امن داشته باشیم و با راه اندازی شاد این اتفاق افتاد.
وی گفت: در شروع کار به این بزرگی که در مقیاس جهانی آن هم در مدت کوتاه قابل ارائه است، مشکلاتی وجود دارد اما تلاش این است که هر روز اشکالات کمتر شود.
وی افزود: به همین دلیل در مناطق روستایی و عشایری که امکان دسترسی به فناوریها وجود نداشت، درس نامههایی توسط راهبران آموزشی تهیه و به درب منزل دانشآموزان برده شد و همچنین رؤسای مناطق موظف شدند، از در دسترس بودن آموزش برای دانش آموزان مناطقشان اطمینان پیدا کنند.
حکیم زاده با اشاره به اینکه برنامههای آموزش تلویزیونی همچنان ادامه دارد گفت: وجود یک اپلیکیشن با کاربرد آموزشی و محیط امن در قالب یک برنامه هماهنگ و منسجم و با قابلیت نظارت لازم بود تا منبع خوب محتوا را در اختیار دانشآموز، معلم و خانواده قرار دهد که مورد تأیید آموزش و پرورش باشد.
وی خاطرنشان کرد: در شروع کار به این بزرگی که در مقیاس جهانی آن هم در مدت کوتاه قابل ارائه است، مشکلاتی وجود دارد اما تلاش این است که هر روز اشکالات کمتر شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت آزمون تیزهوشان نیز توضیح داد: رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان در جریان آخرین اطلاعات این مسئله است، اما با توجه به جلساتی که برگزار شد آموزش و پرورش تابع پروتکلهای وزارت بهداشت برای برگزاری امتحانات پایان سال است اگر با توجه به شرایطی که وجود دارد به آموزش و پرورش قطعی اعلام شود شرایط برگزاری امتحانات پایان سال با حفظ فاصله فیزیکی به چه صورت خواهد بود، تصمیم نهایی زودتر به اطلاع همه افرادی که داوطلب هستند میرسد اما هنوز این موضوع نهایی نشده و برای اطلاع رسانی فرصت است آموزش و پرورش مصمم است همه برنامههای خود را جلو ببرد اما متناسب با شرایط فعلی اقداماتی پیشبینی میکنیم که سلامت دانشآموزان حفظ و برنامهها هم اجرا شود.
وی درباره تداخل زمان آموزش دانشآموزان دورههای تحصیلی مختلف در شبکه شاد گفت: زمان برگزاری کلاسها شناور است، در دوره ابتدایی از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر امکان برگزاری کلاسهای درس وجود دارد که با توافق خانوادهها و دانشآموزان، معلم ساعت کلاس را انتخاب میکند اما اگر تداخلی وجود داشت میتوان ساعت دانش آموزان دوره ابتدایی و متوسطه اول را جابجا کرد و همزمان برنامههای دیگری از طریق تلویزیون وجود دارد که میتوانند استفاده یا حتی آن را دانلود کنند.
حکیم زاده افزود: بر اساس دستورالعمل «شاد»، مدیران مدارس باید اسامی دانش آموزانی که امکان استفاده از شاد را ندارند، استخراج و با ذکر دلایل ارائه دهند و اقدامات جبرانی و جایگزین برای پیگیری برنامههای آموزشی آنها انجام شود.