این روزها با شیوع کرونا دورکاری یکی از گزینههای اصلی بسیاری از شرکتها شدهاست بنابراین، لازم است نکات مهم و کلیدی درباره دورکاری را رعایت کنیم.
۲- با دورکارها نیز همانند افراد مستقر در داخل دفتر کاری رفتار کنید: تا حد امکان در دسترس افراد دورکارتان باشید. به یاد داشته باشید، افراد داخل شرکت، شما را در راهروها میبینند، در هنگام ناهار با شما غذا میخورند ولی افراد دورکار این دسترسی را ندارند و میتوانند احساس دورافتادگی کنند. در اسرع وقت به آنها پاسخ دهید. برای افراد داخل شرکت خود هم قرار ملاقات تنظیم کنید.
۳- نظم در بهکارگیری دورکارها را فراموش نکنید: کارمندان دورکار خود را بهطور روزانه به کار بگیرید. برای برقراری ارتباط از چندین راه استفاده کنید. سپس، برنامه جلسات منظم رودررو را برنامهریزی کنید. این میتواند هفتگی یا ماهانه باشد. این تعامل و استخدام ثابت به کارمندان دورکار کمک میکند تا احساس کنند در یکی از جنبههای مهم سازمان درگیر هستند.
۴- ملاقات چهره به چهره فراموش نشود: دیدن یکدیگر در محیط کار همیشه مهم است، در مورد دورکاری نیز باید این اصل رعایت شود به طوری که تماسها میان افراد باید بهگونهای انجام شود که ملاقاتها تصویری باشد و تنها به ارتباط صوتی اکتفا نشود.
۵- به پرسنل خود اعتماد کنید و از مچگیری پرهیز کنید: بیشتر مواقع، شرکتها تمایل به پذیرش نیروی دورکار ندارند، زیرا یک عدم اطمینان در مورد اینکه آیا آن کار یا وظیفه در همان سطح که اگر در دفتر کارشان میبودند به اتمام میرسید یا خیر، وجود دارد. برای مقابله با این عقیده، دستورالعملهای کار از خانه را تنظیم کنید؛ از جمله این که ایمیلها باید در کمتر از ۲۴ ساعت پاسخ داده شوند، از پیامک برای موارد فوری استفاده شود و هیچ تماس تلفنی در ساعات کاری برای اینکه اطمینان حاصل شود تا همتیمیها شبانهروزی کار نمیکنند گرفته نشود.
۶- قبل از دورکاری، زیرساختهای لازم را فراهم کنید: اگر کارمندان دورکار نمیتوانند پروندهها را دانلود کنند، در تماس کنفرانسی با مشکل صدا روبهرو میشوند و همواره مواقعی که هنوز خواب هستند، دعوتنامههای جلسات را دریافت میکنند، در واقع شما در توجه به ابزارهای پایهای شکست خوردهاید. ابتدا برای دستیابی به امکان همکاری، روی ابزارهای قابل اعتماد سرمایهگذاری کنید، سپس فرایندهای شفاف و روشنی را برای استفاده از چنین ابزارهایی ایجاد کنید.
۷- ارتباط نزدیک با دورکاران ایجاد کنید: با استفاده از گفتگو درباره خانواده، مشترکات و عقاید مرسوم و مقبول، با آنها همدردی و از آنها قدردانی کنید. تا پایان دوره مدیریت، برای سرمایهگذاری در روابط با کارکنان دورکار، مرتب بهصورت روزانه از ابزارهای همکاری، اسناد مشترک، تماسهای تلفنی، گپ و غیره استفاده کنید. با کمک کردن به افراد بهمنظور رسیدن به اهدافشان، به آنها نشان دهید شما بیشتر از آنکه به پیشروی و اعداد آنها کار داشته باشید، پشتیبان موفقیت آنها هستید.
۸- هدف، مهمتر از فعالیت است: بسیار مهم است که روی اهداف متمرکز شوید نه فعالیتها. این مهم است که انتظارات را مدیریت کنید و در هنگام جذب یک نیروی کار دورکار، روی اهداف متمرکز باشید. به اندازه آنچه انجام میشود نگران نباشید؛ در عوض، روی آنچه انجام میشود تمرکز کنید. اگر اهداف مدنظر ما برآورده میشود، عالی است و روی فعالیتها حساسیت به خرج ندهیم.
اگر به دورکاری توجه شود و به آن بها داده شود میتواند مشکلات مربوط به بیکاری را در بین همه اقشار جامعه برطرف کند. همانطور که میدانید دورکاری و آزاد کاری جذابیتهای زیادی میتواند داشته باشد زیرا یک فریلنسر یا آزادکار توانایی این را دارد که رئیس خودش باشد و در انجام کارهایش آزادی نسبی دارد. به طور کلی اگر این شغل تا این حد دارای محبوبیت نبود، ۳۵ درصد از مردم جهان خود اشتغالی را انتخاب نمیکردند. دورکاری به خصوص برای افرادی که روح بلند پروازانه دارند و خلاق هستند بسیار مناسب است و میتوانند رویاهای خود را با استفاده از این کار تحقق بخشند. البته دورکاری نیز مراحلی دارد که یک فریلنسر برای موفقیت بیشتر در این زمینه باید انجام دهد، از جمله این مراحل عبارت است از:
۱. در این زمینه تحقیقات انجام دهید برای این که به یک آزاد کار موفق تبدیل شوید ابتدا باید در مورد این شغل تحقیقات کافی داشته باشید، فقط صرف این که شما دورکار هستید دلیل نمیشود خانهنشینی کنید، توجه داشته باشید شما یک کارآفرین هستید پس مثل یک کارآفرین رفتار کنید. نسبت به زوایای کار خود آگاهی کافی داشته باشید و بعد وارد کار شوید. مثلا این کار چقدر برای شما هزینه برمیدارد؟ همچنین از قبل ضوابط قانونی و باید و نبایدهای این کار را در نظر بگیرید، سپس وارد آن شوید.
۲. پولتان را سازماندهی کنید شما در صورتی یک فریلنسر موفق خواهید شد که بتوانید درآمد خود را مدیریت و سازماندهی کنید، حتی قبل از شروع کار نیز باید پولهای خود را از قبل مدیریت کرده باشید. باید بدانید برای نرمافزارهای مربوطه تا چه اندازه لازم است هزینه کنید، تا آنجایی که میتوانید سعی کنید از نرم افزارها و برنامههای رایگان و در دسترس عموم استفاده کنید. این کار به شما اجازه میدهد بودجه خود را بهتر سازماندهی و گردش پول خود را مانند افراد حرفهای مدیریت کنید.
۳. زمان خود را به بهترین شکل مدیریت کنید اگر هدف شما برای انجام این کار این است که ساعت رسمی و برنامهریزی شده برای کار کردن نداشته باشید پس بهتر است به کل دست از کار کردن بردارید زیرا برای این که یک آزادکار موفق باشید باید یک برنامهریزی درست و اصولی برای کار خود داشته باشید، البته این به آن معنا نیست که کل روز خود را به این کار اختصاص دهید زیرا در آن صورت به سلامت جسمی، روابط شخصی و همچنین کیفیت کار شما نیز لطمه وارد میشود، پس سعی کنید برای کار خود یک زمانبندی معقول و منطقی داشته باشید
۴. گذار را آهسته انجام دهید شما باید قبل از اینکه که کار اصلی خود را ترک کنید، درباره این شغل مطالعه و تحقیقات کافی داشته باشید، سعی کنید این مرحله گذار را ناگهانی انجام ندهید تا تحت فشار روانی قرار نگیرید. سعی کنید ابتدا این شغل را به عنوان شغل دوم در نظر بگیرید و سپس آهسته آن را جایگزین شغل اصلی خود کنید. انتخاب زودهنگام و ناگهانی این شغل و استعفای سریع از شغل خود میتواند شما را از لحاظ روانی تحت فشار شدید قرار دهد و در مواردی ممکن است برای شما پشیمانی به بار بیاورد.