پل ورسک ایران در کتاب رکوردهای گینس در زمره مرتفعترین پلهای جهان ثبت شده است. یکی از زیباترین پلهای ایران و جهان است که آوازه جهانی دارد.
پل ورسک در روستای ورسک در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد. این پل در مسیر راهآهن شمال کشور روی دره ورسک (عباسآباد) به زیبایی هرچه تمامتر میدرخشد. فاصله پل ورسک تا بخش جنوبی شهرستان زیراب حدود ۴۵ کیلومتر و تا شهرستان قائم ۸۵ کیلومتر است.
در رابطه با نامگذاری ، نقلقولهای متعددی وجود دارد، برخی معتقدند دلیل نامگذاری این پل، وجود نوعی پوشش گیاهی انبوه به نام ورس در اطراف آن است و برخی نیز دلیل نامگذاری را حضور مهندسی اهل بوهم میدانند با نام شرووسک که به دلیل سخت بودن تلفظ نامش، اهالی محلی او را ورسک صدا میزدند. نامی که روی پل باقی ماند و ماندگار شد. البته هیج سند معتبری وجود ندارد که حقیقی بودن این نقل قولها را اثبات کند اما در هر صورت اهمیت پل ورسک به اندازهای است که روستای عباسآباد که در مجاورت این پل قرار دارد نیز بعد از مدتی به روستای ورسک مشهور شد.
این پل توسط یک شرکت دانمارکی به روی درهای که عمق آن به صد و ده متر میرسد احداث شده و بانی آن رضا شاه پهلوی است. در زمان بروز جنگ جهانی، آدلف هیتلر نگران راههای ارتباطی راهآهن ایران به روسیه بوده و خواستار تخریب این پل بود، اما خوشبختانه اتفاقی برای این پل زیبا و ارشمند نیفتاد.
برای رسیدن به پل ورسک، باید محور فیروزکوه را انتخاب کنید. اگر از تهران راهی میشوید، ابتدا بهسمت جاجرود و گیلاوند حرکت کنید تا در نهایت به شهر فیروزکوه برسید. پس از این شهر به روستای گدوک و شوراب قدم میگذارید که چشمانداز زیبا را پیشکش شما میکنند.
ویژگی های پل ورسک:
۱. شیب تند مسیر از سمت کوهستان تا تونل گدوک یکی از از مشکلات مهم در هنگام ساخت پل بوده است که این شیب تند، حرکت قطار را برروی ریل تقریبا غیرممکن میکرد و همین مساله باعث شد که تیم مهندسی برای حل این مشکل، مسافتی نزدیک به ۱۱کیلومتر پس از روستای ورسک را به صورت سه پله و روی دامنه کوه، احداث کنند. اکنون این مسیر سه پله به ” سه خط طلا “ مشهور است که این نامگذاری میزان ارزش و اهمیت آن را نشان میدهد، البته عدهای نیز معتقدند این نامگذاری به دلیل هزینهای است که ایران بابت ساخت این پل پرداخته است؛ چرا که در ازای هر متر خط راهآهن یکونیم گرم طلای خالص هزینه شده است.
۲. علاوه بر شیب تند مسیر و سه خط طلا، درهی ورسک هم یکی از مشکلات مهم در ساخت پل بود که این مشکل توسط شرکت کامیساکس با طراحی دهانهای بزرگ برای پل، برطرف شد. همچنین احداث تونلی در زیر رودخانه ورسک، پل را از آسیب دیدن در برابر طغیانهای رودخانه در امان نگه داشته است. این مساله یکی از اقدامات هوشمندانه در ساخت پل ورسک بوده است که باعث شده قطار پس از چرخش در مسیر پیش روی خود به ارتفاع ۱۰۰ متر بالاتر برود و سپس روی پل قرار بگیرد.