هماکنون این امکان وجود دارد تا علاقهمندان به بازار بورس از دو طریق در بورس ثبت نام کرده و کد بورسی دریافت کنند:
- دریافت کد بورسی به صورت حضوری
- ثبت نام اینترنتی در بورس و دریافت کد بورسی
در روش اول میتوانید به یکی از کارگزاریها مراجعه نمایید و با ارائه مدارک لازم، درخواست خود را برای دریافت کد سهامداری اعلام نمایید. پس از تکمیل و امضای فرمهای مربوطه، کارگزاری اطلاعات شما را به شرکت بورس و شرکت سپرده گذاری ارسال میکند تا برای شما کد بورسی صادر شود. در شرایط معمول، صدور کد بورسی حدود ۲ روز کاری (از زمان تحویل کامل مدارک و اطلاعات) زمان نیاز دارد.
در روش دوم بدون مراجعه به کارگزاری میتوانید برای دریافت کد بورسی، اینترنتی ثبت نام کنید. درحال حاضر تعداد اندکی از کارگزاریها امکان کدگیری غیرحضوری را فراهم کردهاند. به عنوان مثال در کارگزاری آگاه با مراجعه به سایت آگاه اکسپرس میتوانید اطلاعات خود را ثبت کنید. این اطلاعات شامل اطلاعات شناسنامه ای، شغلی، تحصیلی و معرفی یک شماره حساب بانکی است. پس از آن برای احراز هویت و تطبیق مشخصات با مدارک شناسایی میتوانید یکی از روشهای زیر را انتخاب کنید:
- احراز هویت غیر حضوری یا کدگیری در محل شما (در این روش نمایندهای از کارگزاری برای احراز هویت شما در محل کار یا درب منزل مراجعه خواهد کرد.)
- احراز هویت از طریق مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان دولت (در این روش میتوانید به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان که نزدیک به محل کار یا منزل شما است، مراجعه کنید.)
- احراز هویت حضوری در شعب کارگزاری آگاه (در این روش میتوانید به یکی از شعب کارگزاری آگاه که نزدیک به محل کار یا منزل شما است، مراجعه کنید.)
بر اساس قانون بورس، برای حضور در بازار و انجام معامله هر فرد نیازمند یک کد بورسی است. کدی که همانند کد ملی یکتا بوده و مختص یک نفر است. این کد از سه حرف فارسی و ۵ رقم تشکیل شده است و توسط کارگزاری صادر میشود.
متقاضیان ورود به بورس بعد از دریافت کد بورسی ( که کد سهامداری نیز تامیده میشود) میتوانند از طریق نرمافزار معاملات آنلاین نیز به خرید و فروش سهام مختلف بپردازند.
برای دریافت کد بورسی باید به صورت حضوری یا غیرحضوری (آنلاین) به کارگزاری مراجعه کرد و در آنجا درخواست داد. اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی، داشتن شماره حساب بانکی و شماره شبا به نام فرد متقاضی، تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی، ارائه آخرین مدرک تحصیلی و تکمیل فرم درخواست کد معاملاتی آنلاین، مدارکی است که برای دریافت کد بورسی، باید انجام شود.
به طور معمول صدور کد بورسی پس از ارائه مدارک لازم به صورت حضوری در کارگزاریها زمان کمتری نسبت به حالت اینترنتی خواهد برد اما در شرایط فعلی که به دلیل شیوع کرونا بهتر است در خانه بمانیم و کمتر در مکانهای شلوغ حاضر شویم، روش اینترنتی میتواند بهینهتر باشد. کافی است به وبسایت کارگزاریها مراجعه کرده و پس از تکمیل مشخصات و بارگزاری مدارک، برای احراز هویت به دفاتر منتخب پیشخوان دولت یا شعب کارگزاری مراجعه کنید.
اگر چه درخواست کدبورسی هیچ هزینهای ندارد اما اگر مراحل احراز هویت شما از طریق دفاتر پیشخوان صورت گیرد، متقاضی باید هزینهای را برای این خدمت پرداخت کند. اما برای اینکه فردی بخواهد در بورس معامله کند، درخواست کد بورسی تنها کافی نیست و باید هر فرد در سامانه سجام بورس خود را ثبت نام کند.
سامانه سجام چیست؟
سامانه سجام در واقع مخفف «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است که زیر نظر سازمان بورس و با هدف ایجاد یک سامانه فراگیر و ارائه خدمات بهرت و سریعتر به سرمایهگذاران ایجاد شده است.
از شهریور ۱۳۹۷ تمام سرمایهگذاران ملزم به ثبت مشخصات خود در این سامانه هستند. در واقع هر فرد برای ورود به بازار سهام نیز پیش از گرفتن کد بورسی باید مشخصات خود را در این سامانه ثبت کرده و پس از گرفتن کد رهگیری و احراز هویت به کارگزاری مراجعه کند. البته به منظور تسهیل فرایند ورود به بازار سهام، بسیاری از کارگزاریها ثبت نام در سامانه سجام را انجام داده و تنها متقاضی باید برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان مراجعه کند. معمولا پس از یک ماه از تاریخ تکمیل اطلاعات در سامانه، پیامکی به شما ارسال خواهد شد تا با مراجعه به یکی از شعب منتخب دفاتر الکترونیک دولت یا کارگزاریها، مراحل نهایی را انجام دهید تا ثبت اطلاعات شما در سامانه سجام نهایی شود.
از مزایایی که برای سامانه سجام برشمردهاند میتوان دریافت راحت سود مجامع، ثبت نام آسان در کارگزاریها و صندوقهای سرمایهگذاری، امکان ویرایش سریع اطلاعات و مشخصات شخصی و دسترسی به تمام سرویسهای بازار سرمایه مانند تغییر کارگزار ناظر اشاره کرد.