در دنیای دیجیتال امروز، درآمد زایی و سود دهی فروشگاه اینترنتی در ایران و جهان به همه ثابت شده است. به عنوان مثال دیجی کالا که یکی از معروف ترین فروشگاه های آنلاین کشور است، ۷۹۶ میلیون دلار ارزش دارد ( که اگر بخواهیم آن را با دلار ۶۵۰۰ تومانی بومی سازی کنیم به ۵۱۷۴ میلیارد تومان می رسیم). همچنین برای نمونه ی یک سایت اینترنتی موفق می توان از وب سایت Amazon نام برد که امروز بیش از ۱۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد که محاسبه ارزش این سایت فروشگاه آنلاین به تومان، کاری سخت و نفس گیر است ولی اگر زیادی کنجکاو هستید می توانید ۱۳ صفر مقابل عدد ۹۱ بگذارید. همچنین آمار درگاه شاپرک نشان داده است که تا پایان سال ۹۵ بیش از ۷۰هزار میلیارد تومان خرید از طریق درگاه های الکترونیکی انجام شده و این آمار در سال ۹۶ با رشد تقریبا ۳ برابری نسبت به گذشته همراه بوده که از ۱۱ درصد به ۳۵ درصد رسیده و بدون شک شاهد این روند روبه رشد در سال ۹۷ نیز خواهیم بود.
دقت داشته باشید که این آمار و ارقام صرفا شوخی و بازی با اعداد نیست!
این آمار وب نیوز به ما نشان می دهد که یک سایت فروشگاه آنلاین تا چه حدی می تواند درآمد داشته باشد.همچنین همانطور که دیدید مقایسه سالانه ی درآمد این فروشگاه ها، به ما خبر از رشد روز افزون آنها می دهد.
آمار و ارقام مربوط به سایت فروشگاه های اینترنتی در ایران
تاریخچه ی فروشگاه آنلاین در ایران به سال ۸۴ و ۸۵ باز می گردد؛ زمانی که دو سایت فروشگاه های اینترنتی دیجی کالا و زنبیل شروع به فعالیت کردند، ولی در چند سال گذشته با بالا رفتن ضریب نفوذ اینترنت در ایران، کسب و کارهای اینترنتی پیشرفت چشمگیری داشته اند که این پیشرفت راه های مختلفی برای کسب درآمد از اینترنت را برای همه فراهم ساخته. یکی از این راه ها استفاده از سایت فروشگاه های اینترنتی است.
طبق آمارهای به دست آمده بیش از ۵۰ هزار کسب و کار اینترنتی در ایران مشغول فعالیت هستند که بیش از ۳۰هزار عدد از آنها مجوز فروشگاه آنلاین را دارند، مطلع شدن از اینکه فروشگاه های اینترنتی به چه مجوز هایی نیاز دارد و اقدام برای گرفتن مجوز های مربوطه به سایت شما نمایی قانونی می دهد و باعث می شود مخاطب از سایت فروشگاه آنلاین شما با اطمینان خاطر بیشتری خرید کند.
آیا فروشگاه های اینترنتی سود دارد؟
بله فروشگاه های اینترنتی سود دارد. اما نه هر فروشگاه اینترنتی.
امروزه مشتریان با خرید آنلاین و نحوه پرداخت در اینترنت کاملا آشنا هستند و بسیاری از امور خود را از طریق اینترنت انجام می دهند.
اما چگونه بعضی از فروشگاه های اینترنتی به سودهای کلان دست پیدا می کنند و بعضی خیر؟
یک مثال ساده می تواند فرق این فروشگاه ها را با هم بیان کند. اگر شما یک مغازه بزرگ در بهترین خیابان شهر راه اندازی کنید و علاوه بر زیبایی محیط مغازه، قیمت های شما مناسب باشد و پرسنل مغازه نیز به مشتریان احترام بگذارند قطعا آن مغازه به سود سرشار دست پیدا خواهد کرد. اما مغازه ای کوچک در یک خیابان فرعی با قیمت های بالا سود خوبی نخواهد داشت. این مسئله در مورد فروشگاه های اینترنتی نیز صحت دارد. فروشگاه آنلاین که محیط حرفه ای داشته باشد و کیفیت محصولات و خدماتش اعتماد مشتریان را جلب کند، خود به خود در مسیر موفقیت قرار می گیرد.
قبل از هر چیز فروشگاه آنلاین شما نیاز به زیرساخت فنی مناسب دارد. زیرساختی که به شما اجازه رقابت در محیط اینترنت را بدهد. به این زیرساخت، نرم افزار فروشگاه ساز گفته می شود. یک نرم افزار فروشگاه ساز همان سیستمی است که کل پروسه فروش اینترنتی شما را مدیریت و اتوماسیون می کند. هزینه های ارسال کالاها را محاسبه می کند. فاکتور صادر می کند و از مشتریان پول دریافت می کند. اگر یک فروشگاه ساز قدرتمند داشته باشید قطعا نیمی از راه را رفته اید.
اکنون بررسی کنیم که ویژگی های یک فروشگاه آنلاین خوب چیست؟
یک فروشگاه آنلاین برای موفقیت باید چند ویژگی مهم داشته باشد :
- یک سایت فروشگاه اینترنتی باید دارای نرم افزار مدیریتی قدرتمندی باشد.
- فروشگاه های اینترنتی باید پشتیبانی مناسبی از مشتریان خود انجام دهد.
- فروشگاه های اینترنتی باید انواع روش پرداخت را برای مشتریان خود مهیا کند.
- سایت یک فروشگاه آنلاین باید در محیط موبایل و تبلت نیز صحیح دیده شود.
- سرعت ارسال محصولات خریداری شده برای مشتریان نیز مهم است.
- یک فروشگاه آنلاین باید برای عملکرد خوب در موتورهای جستجو بهینه شده باشد (SEO)
بسیاری از فروشگاه های اینترنتی به دلیل ضعف نرم افزار فروشگاهی که استفاده می کنند شکست می خورند. برخی نیز به دلیل عدم کیفیت خدمات به مشتریان شکست می خورند. برخی نیز مورد اعتماد مشتریان قرار نمی گیرند.
رقابت درسایت فروشگاه آنلاین
یک موضوع مهم که بهتر است توجه خود را به آن معطوف کنید این است که: در فروشگاه آنلاین همانند کسب و کارهای سنتی رقابت تا حد زیادی وجود دارد، ولی از آنجایی که جنس و ذات فروشگاه های اینترنتی به طور کلی با بازار سنتی متفاوت است؛ فنون و ترفند ها برای جذب مشتری و بالابردن فروش به طور کلی متفاوت است. ارائه ی کارنامه ای درخشان در خصوص طراحی سایت اینترنتی و داشتن نمونه طراحی سایت فروشگاهی با کیفیت و موفق همچنین با تیمی متخصص و خلاق،توانسته در این بازار رقابتی با سایر رقبای خود روبرو شده و نتایج خوبی را کسب کند.
وقتی شما قصد قدم گذاشتن به این بازار رقابتی دارید، باید ویژگی های یک فروشگاه آنلاین را داشته باشید تا بتوانید از رقیب های خود پیشی بگیرید.
درآمد فروشگاه های آنلاین
اولین سوال افراد برای راه اندازی فروشگاه های اینترنتی این است که آیا فروشگاه های آنلاین سود دارد یا خیر، باید بگم درآمد فروشگاه های اینترنتی بستگی به چند عامل دارد که این عوامل رو در بخش زیر لیست کرده ایم و مورد بررسی قرار میدهیم. (این عوامل از روی تجربیات خودم لیست شده اند)
- سایت و فروشگاه
- محصولات و خدمات
- نحوه ارائه محصولات
- تولید محتوا
- مجوزهای فعالیت
- بازاریابی
- ارتباطات
- پشتیبانی
- تخفیفات در ایام خاص
- میزان فعالیت شما
- صبر و حوصله
- میزان رقابت